Friday 14 October 2011

TIPS MENGELAKKAN AKAUN FACEBOOK DI HACK!

Ramai diantara kita kini mempunyai profile Facebook masing - masing. Tahu kah anda, profile Facebook anda mudah diceroboh? Tujuan mereka menceroboh profile anda adalah untuk mendapatkan maklumat peribadi anda. Disini saya ingin berkongsi tips untuk mengelakkan akaun Facebook anda diceroboh(hack).



1.Pastikan web address anda "https://www.facebook.com" dan bukannya "www.facebook.OTHERSITE.com"

2. E-mel yang digunakan untuk mendaftar di facebook tidak boleh digunakan untuk menyimpan atau mendaftarkan akaun lain, terutama yang berkaitan dengan tujuan bussines seperti paypal, moneybookers, dan sebagainya. 

3. Pada maklumat dalam profile, anda disarankan agar tidak memaparkan semua maklumat anda didalam profil anda. Sebagai contoh, Basic information, Personal Information, dan Contact Information, terutama sekali E-mail, IM Screen, dan Website. 

4. Jangan tunjukkan alamat E-mail pada profil anda. Caranya: Pilih Settings dan kemudian klik Privacy Setting, kemudian pilih profile menu, dan pilih Contact Information, kemudian pada menu IM Screen Name dan E-mail Screen Name tukar kepada "no one".

5. Untuk password akaun yang disyorkan adalah bukan password e-mel yang sama, dan sekurang-kurangnya 10 aksara (numerik dan abjad angka). Contoh: bar0125jos. Jangan gunakan tarikh lahir anda sebagai password.

6. Website adalah cara ketiga oleh hacker untuk mencari alamat e-mel anda, kerana jika anda menyertakan alamat website peribadi seperti blogger dan wordpress kerana mereka boleh mencari alamat e-mel anda di website tersebut. Oleh kerana itu, jangan masukkan alamat website peribadi anda di maklumat akaun facebook anda. 

7. Dan yang paling penting hadkan orang yang boleh melihat maklumat dan gambar- gambar di profile anda. Jangan terima friends request dari orang-orang asing yang tidak dikenali atau mempunyai profile yang tidak lengkap dan mencurigakan.

8. Jangan klik sebarang link yang mempunyai tajuk dan description yang mencurigakan dan kebiasaannya dihantar melalui inbox anda ataupun pada profile rakan-rakan anda yang disertakan dengan video yang tidak dikenalpasti.

9. Jangan download sebarang file dan mengisi borang dari link yang anda klik daripada Facebook.
P/S: Jika anda login di facebook anda dan keluar seperti ini (gambar di bawah) segeralah menukar password anda kerana anda telah login di facebook yang palsu yakni bertujuan untuk mencuri akaun anda. Ini dikenali sebagai PHISHER. Search di GOOGLE untuk mengetahui lebih lanjut tentang PHISHER.
  

1 comment:

ENGLISH AND MALAY ONLY, NO SPAM !